Beleidsontwikkeling per pakket

Pakket G: Verkeer, vervoer en parkeren

Pakket G: Verkeer, vervoer en parkeren

Inhoud

Het pakket verkeer, vervoer en parkeren behelst onder andere het verkeersveilig en bereikbaar houden van ons wegennet. Concreet gaat het dan om het in standhouden van de bestaande wegen en wegmeubilair en het verkeersveilig gebruik ervan.
Om de verkeersveiligheid te waarborgen onderhouden we de infrastructuur binnen en buiten de bebouwde kom in de meeste brede zin. Het gaat hierbij om de instandhouding van het volledige areaal op een acceptabel kwaliteitsniveau, zodat geen kapitaalvernietiging plaatsvindt en de gemeente bovenmatig aansprakelijk gesteld wordt voor schades aan mens en voertuig.
Een goed aangelegde en onderhouden infrastructuur draagt bij aan een aantrekkelijk woon- en vestigingsklimaat. Het gemeentelijk verkeer- en vervoersplan 2017 – 2027 geeft onze beleidsdoelen weer. Twee belangrijke speerpunten zijn het stimuleren van het fietsgebruik en het elektrische vervoer. Behalve deze speerpunten is er ook aandacht voor verkeerseducatie van jong tot oud. Een veilig en bereikbaar wegennet en het gebruik ervan wordt bereikt door aandacht te hebben voor de weginrichting, verkeerseducatie en handhaving. Voor dit laatste aspect vindt er overleg plaats met de politie. Op het gebied van parkeren zijn er geen structurele parkeerproblemen. Jaarlijks vindt er monitoring plaats, zodat er bij ontwikkelingen indien nodig uitbreiding of misschien wel inbreiding van parkeervoorzieningen kan plaatsvinden.

Ontwikkelingen

Dronten is nog steeds groeiende en hierin zijn ook nog stevige ambities als het gaat om woningbouw. (Motie Koerhuis). Dit betekent dat op diverse fronten er ontwikkelingen zijn qua mobiliteit in de brede zin en daarmee samenhangende aanpassingen aan de infrastructuur. Het te beheren areaal is daarmee ook nog steeds groeiende en daardoor nemen ook de onderhoudslasten toe. Anderzijds wordt de infrastructuur van Dronten ook steeds ouder, waardoor van de kapitaalgoederen ook steeds meer onderhoud gevraagd wordt, dan wel rehabilitaties noodzakelijk zijn.
Een andere ontwikkeling die gaande is, is het strategisch plan verkeersveiligheid. Alle provincies en gemeenten moeten hier mee aan de slag. In dit plan wordt niet alleen gekeken naar de ongevallen, maar meer naar de risico’s die zich kunnen voordoen. Wegen met een hoog ongevalsrisico maar met statistisch weinig ongevallen vragen om een verkeersveilige aanpak. Andere ontwikkelingen die in de uitvoering spelen zijn het stimuleren van het elektrisch vervoer en de uitrol van het laadpaalnetwerk of de aanleg van brede fietspaden. Om alle ontwikkelingen op het gebied van verkeersstromen te volgen vindt er monitoring van verkeersintensiteiten plaats.

Fietsverbinding Swifterbant-Dronten

De afgelopen periode heeft de provincie Flevoland ambtelijk contact gezocht over de laatste stand van zaken met betrekking tot de fietsverbinding Swifterbant–Dronten. Dit tracé stond nog als ontbrekende schakel in het Regionaal Kernnet Fiets aangeduid. Na vaststelling van ons GVVP (waar deze ontbrekende schakel ook in genoemd wordt) is deze ontbrekende schakel opgenomen in dit netwerk.
Uit het bestuurlijk overleg met de provincie van 12 mei jl. blijkt dat er financiële kansen liggen om het netwerk compleet te maken. Vanuit de provincie is het mogelijk om 70% bijdrage te krijgen voor de realisatie van twee fietsverbindingen, te weten:

  • Fietsverbinding Swifterbant – Dronten;
  • Vrij liggend fietspad langs de Biddingweg tussen Dronterringweg – Bisonweg (project Biddingweg e.o.).

Bij de realisatie van de fietsverbinding Swifterbant – Dronten wordt uitgegaan van een raming van € 2 miljoen. 70% provinciale subsidie betekent € 1,4 miljoen provinciale subsidie en € 600.000 gemeentelijke bijdrage. Bij de realisatie van het vrijliggende fietspad langs de Biddingweg is een bedrag geraamd van € 600.000. 70% provinciale subsidie betekent € 420.000 provinciale subsidie en € 180.000 gemeentelijke bijdrage.
Wanneer u uitvoering wilt geven aan deze realisatie zal dit pakket extra beslag leggen op structurele begrotingsruimte vanwege de kapitaallasten. Daarmee vergroot de taakstellende opgave met € 43.500 structureel vanaf 2023.

Beleidsdoelen

  • 2. Bij verkeersvraagstukken streven we naar participatie waar dat mogelijk en wenselijk is;
  • 3. We waarborgen overzicht in de openbare ruimte ten gunste van de sociale- en verkeersveiligheid;
  • 5. We stimuleren het fietsgebruik;
  • 7. We verbeteren de verkeerssituatie rondom scholen;
  • 8. We verbeteren de verkeerssituatie rondom winkelcentra;
  • 9. We bevorderen de verkeersveiligheid;
  • 10. We beperken zoveel mogelijk het strooien van zout bij gladheidsbestrijding;
  • 11. We versterken de hoofdwegenstructuur van het centrumgebied van Dronten;
  • 12. We onderhouden onze kapitaalgoederen (wegen, bruggen- en kunstwerken en openbare verlichting) op een basisniveau conform de vastgestelde beheer- en beleidsplannen en duurzaam (zoals transitie naar LED-verlichting).

De opties die wij u voorleggen zijn onder andere gebaseerd op het laten vervallen van onderstaande beleidsdoelen:

  • 1. We stimuleren elektrisch vervoer;
  • 4. We hebben aandacht voor de bereikbaarheid naar de omringende kansrijke economische regio’s;
  • 6. We willen de concurrentiepositie van de fiets ten opzichte van de auto verbeteren;
  • 13. We stimuleren het overkappen van Parkeerterreinen met zonnepanelen;
  • 14. We vergroten de biodiversiteit in bermen.

In onderstaand voorstel geven we weer wat voor ons afwegingen zijn geweest om al dan niet een voorstel tot bijstellen van de doelen en afschalen van de bijbehorende activiteiten te doen, met als gevolg een verlaging van budgetten:

Bereikbaarheid en mobiliteit is in onze uitgestrekte gemeente van groot belang. Veiligheid, verkeer en infrastructuur gaan hand in hand.  We zetten in op goede fietspaden en versnelde aanleg van bermverstevigingen. Een goede bereikbaarheid is een belangrijke vestigingsfactor voor bedrijven, maar ook voor mensen die ‘hier’ wonen en elders werken. Ondernemers hechten aan bereikbaarheid van hun voorzieningen voor het publiek.
De gemeenteraad heeft dit pakket bovenin de midden categorie geplaatst.
De zorgplicht voor de openbare ruimte nemen wij heel serieus. We hebben de budgetten binnen dit pakket tegen het licht gehouden en gekeken waar het mogelijk is om budgetten te verlagen.

Pakket G: Verkeer, vervoer en parkeren

Begroting

Huidig begrotingssaldo voor pakket

-6.524.195

Wat zijn de opties om niet meer of minder te doen

Een deel van de wegbermen wordt minder frequent gemaaid. Het beheer en onderhoud van de bomen en bossingels worden minder frequent uitgevoerd.

15.000

Het algemene onderhoudsbeeld van verharding in de centra verslechtert. Er staat meer en hoger onkruid op de verharding in de centra.

5.300

Dit budget is voor het uitvoeren van beperkt onderzoek naar aanleiding van vragen vanuit de samenleving. Minder onderzoeken kan.

26.916

Op basis van het elektriciteitsverbruik van de afgelopen jaren kan het budget verlaagd worden.

15.000

Inzet op accommodatiebeheer verlagen vanaf 2024.

30.000

Door een efficiëntere bedrijfsvoering kan de formatie van het team civieltechnisch beheer worden verkleind.

90.000

Minder prioriteit toekennen aan een verkeersveilige, bereikbare en leefbare openbare ruimte.

45.000

Nieuw begrotingssaldo voor pakket

-6.296.979

Wat betekent dit?

Het is mogelijk om het afgesproken onderhoudsniveau te blijven behouden.
Op basis van de verbruikscijfers van elektriciteit zijn er mogelijkheden gevonden om het budget voor de openbare verlichting te verlagen, door te investeren in led-verlichting en bewust te verlichten.
Het is een optie om de formatie rondom het accommodatiebeheer te verlagen met 0,4 fte in 2024 door het anders vormgeven van de rollen, taken en verantwoordelijkheden rondom het accommodatiebeheer tussen de verschillende teams.
Daarnaast kunnen we onze onderhoudskapitaalgoederen verlagen door kritisch te kijken naar ons voorraadbeheer aangaande de te onderhouden panden en hun toekomstige functies.
Ten aanzien van een verkeersveilige, bereikbare en leefbare ruimte, is het een optie om meer terug te gaan naar de basis. Op het moment dat we voorzien dat de gemeente gaat groeien, formuleren we waar nodig nieuwe doelstellingen passend bij de groei van onze gemeente.

Deze pagina is gebouwd op 05/21/2021 12:30:53 met de export van 05/21/2021 12:26:37