Pakket M3: Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen
Inhoud
De opgaven waar we in dit thema voor staan is het mogelijk maken dat iedereen meedoet aan de maatschappij. Dit kan via een betaalde werkplek, vrijwilligerswerk of op een andere voor onze inwoners zinvolle wijze. Want door mee te doen kunnen inwoners meer doen met en binnen eigen mogelijkheden.
We willen deze groep mensen blijvend kansen bieden op een werkplek die bij hun past. Het realiseren daarvan is vanuit sociaal-maatschappelijk oogpunt van groot belang, omdat het bevordert dat mensen in hun eigen levensonderhoud voorzien en zoveel mogelijk op eigen kracht deelnemen aan de samenleving.
Een ander onderdeel van dit themaplan is dat wij inwoners willen ondersteunen die (tijdelijk) niet financieel zelfredzaam zijn (financieel) ondersteunen. Zodat zij weer grip krijgen op hun situatie, volwaardig kunnen meedoen aan de samenleving en uiteindelijk weer zelfredzaam worden. Dit raakt meer het themaplan zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden.
Ontwikkelingen
- Doorontwikkeling Participatiewet en Wsw:
Met diverse stakeholders bekijken wat noodzakelijk is om de inwoners te kunnen begeleiden naar (vrijwilligers)werk of andere vorm van zinvolle dagbesteding;
- Herijken proces sluitende aanpak:
In 2018 is gestart met dit proces. Hierin wordt aan zowel bestaande klanten als aan de nieuwe instroom een vaste structuur en volgorde geboden in de dienstverlening om onze klanten werkfit te maken en te bemiddelen. Dit gebeurt zowel voor klanten die een korte afstand hebben tot de arbeidsmarkt maar ook ten behoeve van klanten met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;
- Harmonisatie regelingen en instrumenten vanuit de regio Flevoland, dit gekoppeld aan de economische regio Zwolle.
De afdelingen economie, onderwijs en re-integratie trekken samen op om de regelingen in kaart te brengen en te zoeken naar overlap om zo de inwoner de best passende oplossing te kunnen bieden;
- Regioplan laaggeletterdheid:
De samenwerking met het voorveld en de coalitiepartijen en hun doorverwijsfunctie is daarin ook zeker belangrijk;
- Plan van aanpak jeugdwerkloosheid voor jongeren tot 27 jaar.
Vanuit RWF (regio Flevoland) Dit is een samenwerking tussen de scholen (MBO/VSO/PRO, UWV en gemeenten);
- Inbedden van de wettelijke taak vanuit de wet schuldhulpverlening. De gemeente heeft de verplichting om elk signaal vroegsignalering op te pakken. Dit wordt in samenwerking met MDF en ZLF (voor zelfstandigen) uitgevoerd;
- Verdere uitwerking van het actieplan ‘Brede Schuldenaanpak.
Beleidsdoelen
- 1. Meer inwoners met een uitkering op grond van de Participatiewet hebben betaald werk of doen op een andere wijze mee in de samenleving naar vermogen;
- 2. Meer jongeren die een uitkering op grond van de Participatiewet ontvangen, stromen uit naar school naar het maximaal mogelijke niveau, mits zij leerbaar zijn (afstemming met opgroeien en opvoeden);
- 4. Meer huishoudens met een minimuminkomen zijn in beeld en maken gebruik van voorzieningen (overlap met themaplan zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden)
- 5. Statushouders zijn in toenemende mate geïntegreerd (voor meer info zie format pakket M4 Participatie (statushouders).
De opties die wij u voorleggen zijn onder andere gebaseerd op het laten vervallen van onderstaande beleidsdoelen:
- 3. Meer inwoners doen vrijwilligerswerk (budget is opgenomen in themaplan zelfredzaamheid en eigen mogelijkheden;
- 6. Minder laaggeletterdheid (i.c.m. arbeidsmarktregio Flevoland). Het doel van onze aanpak is om het bestaande lokale netwerk te versterken door het vinden, opleiden en volgen van laaggeletterden. Dit doen we samen met partners en door gebruik te maken van de expertise van Stichting Lezen en Schrijven (voor meer info zie format M4).
In onderstaand voorstel geven we weer wat voor ons afwegingen zijn geweest om al dan niet een voorstel tot bijstellen van de doelen en afschalen van de bijbehorende activiteiten te doen, met als gevolg een verlaging van budgetten:
Veel geformuleerde doelen uit dit pakket M betreffen het sociaal domein. Hoe we omgaan met deze doelen raakt aan wie we willen zijn als gemeentelijke organisatie in het sociaal domein en hoe we willen werken. Het vraagt meer tijd om op basis hiervan keuzes te maken die bijdragen aan het op lange termijn structureel sluitend houden van de begroting.
Een van de doelen die in pakket M zijn geformuleerd, gaat over cultuur. We zeggen hierover in onze beleidsstukken dat cultuur bijdraagt aan een juiste balans tussen in- en ontspanning. Sport en cultuur zijn belangrijke dragers van onze samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen zich leren uitdrukken in muziek, dans en creativiteit. We stimuleren samenwerking tussen scholen en culturele voorzieningen. Het is belangrijk dat, in aansluiting daarop, De Meerpaal de maatschappelijke functie in de samenleving versterkt, waarbij ruimte blijft bestaan voor initiatieven van andere organisaties.
De gemeenteraad heeft dit pakket in de middencategorie geplaatst. Verder is dit pakket op verzoek van de raad gesplitst in voorliggende voorzieningen (een voorziening waar inwoners zelfstandig terecht kunnen, voordat zij een beroep doen op een dure maatwerkvoorziening) en accommodaties.
Pakket M3: Arbeidsparticipatie en minima ondersteunende regelingen | Begroting |
---|---|
Huidig begrotingssaldo voor pakket | -6.891.385 |
Wat zijn de opties om niet meer of minder te doen | |
Wanneer de drempel voor kwijtschelding verhoogd wordt dan kan er bespaard worden. | 40.000 |
We schrappen het budget voor "Het beste idee van Dronten". | 75.000 |
Dit is een stelpost. Na herschikking en analyse van de budgetten kan deze vervallen. | 306.077 |
De afgelopen jaren was het niet nodig het gehele BUIG-budget in te zetten. In principe zijn deze middelen vrij besteedbaar als ze niet nodig zijn om in te zetten. Voorgesteld wordt nu dit budget met € 600.000 per jaar af te ramen. Indien blijkt dat er in een jaar meer nodig is, zal het af geraamde bedrag opnieuw beoordeeld worden en eventueel aangepast worden. | 600.000 |
Dit is een stelpost. Na herschikking en analyse van de budgetten kan deze vervallen. | 101.651 |
De laatste drie jaren zijn er minder uitgaven voor leerplicht nodig geweest, De begroting kan worden aangepast. | 20.000 |
De algemene uitgaven kunnen verlaagd worden wanneer een aantal abonnementen worden opgezegd. | 5.000 |
Bovenformatieve formatie afschalen. | 53.000 |
Geen kunstwerken meer in Dronten/ geen kunst onderhoud/ geen cultuur/ geen erfgoed en monumenten etc. | 74.044 |
Niet meer actief hulp bieden aan mensen die ver van de arbeidsmarkt staan. Ondersteuning door de externe partij is niet altijd nodig, blijkt na corona. De zorgdoelgroep hoeven we niet elke maand te bezoeken. | 270.859 |
Wanneer Participatiegidsen (DK1) grotendeels vervallen, vervalt deel taken . Geen toetsing coaching gidsen en medewerkers. | 13.852 |
Er is geen baliefunctie meer. Inwoners kunnen alleen zonder hulp een aanvraag indienen. | 31.000 |
Nieuw begrotingssaldo voor pakket | -5.300.902 |
Wat betekent dit?
De ontwikkelingen binnen het beleidsveld participatie volgen zich in rap tempo op. In Dronten is er onderzoek gedaan naar de budgetten (Berenschot). Daarbij hebben er herzieningen plaatsgevonden. In de afgelopen periode zijn de budgetten gemonitord en geanalyseerd. Dit kan tot een bijstelling leiden op het gebied van transities en armoedebeleid van in totaal € 400.000.
Binnen het pakket Participatie valt ook de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand. Voor de uitvoering hiervan krijgen we middelen van het Rijk. Naast deze jaarlijkse middelen hebben we in Dronten ook een reserve voor eventuele tegenvallers bij de uitvoering van deze wet. De reserve is volgestort tot het maximum van € 1,5 miljoen (conform de nota reserves en voorzieningen). De jaarlijkse rijksmiddelen zijn voldoende om de Wet Werk en Bijstand uit te voeren. Uit analyse van de uitgaven ten opzichte van de inkomsten blijkt daar de afgelopen jaren er gemiddeld een overschot is op de inkomsten van € 600.000. Het is een optie om de begrote uitgaven daarom met dit bedrag af te ramen. Wij blijven dit jaarlijks monitoren. Wanneer het aantal uitkeringsgerechtigden in de toekomst toeneemt dan vermindert dit overschot en wordt de aframing opnieuw beoordeeld. Dit leidt in dat geval tot een wijziging in de nieuwe begroting.
Daarnaast is het mogelijk om geen kunstwerken meer in Dronten te plaatsen, geen kunst onderhoud te verzorgen en niet in te zetten op cultuur, erfgoed en monumenten.