Pakket T: Wonen en bouwen
Inhoud
Het pakket omvat activiteiten die gericht zijn op de ruimtelijke ontwikkeling/ordening (ontwikkelingsvisie, bestemmingsplannen, welstandstoezicht en handhaving) en volkshuisvesting (woningbouw nieuw en bestaand, woonwagencentrum), verduurzaming woningvoorraad en warmtetransitie en bouwgrondexploitaties, met als doel een aantrekkelijke woongemeente.
Wonen
- Dit pakket bestaat uit beleidsdoelen en onderwerpen die betrekking hebben op de ontwikkeling en groei van Dronten als aantrekkelijke woongemeente. Dit vraagt het realiseren van voldoende èn passende woningen voor zowel de huidige als toekomstige inwoners van Dronten. Daartoe worden minimaal 250 woningen per jaar gebouwd;
- Daarnaast zijn een duurzame woningvoorraad en het verbeteren van de leefbaarheid in wijk en buurten belangrijke doelstellingen;
- Om deze te realiseren maken we (prestatie)afspraken met de woningcorporatie en met ontwikkelende marktpartijen, volgen we (markt)ontwikkelingen, zijn we gesprekspartner voor Rijk, provincie en regio, stemmen we af met andere gemeenten, leveren we een bijdrage aan de marketing van Dronten en stimuleren we inwoners om hun woning tijdig levensloopbestendig te maken/ te verduurzamen (o.a. d.m.v. specifieke leningen).
Verduurzaming woningvoorraad en warmtetransitie
- Het bewust worden bij de inwoners en ondernemers van de energietransitie en klimaatadaptatie;
- Het verstrekken van Duurzaamheidsleningen om inwoners te stimuleren energiebesparende en/of energieopwekkende maatregelen te treffen;
- Het opstellen van de Transitievisie warmte welke een eerste richting geeft aan de aanpak van het isoleren en aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving.
Bouwen
- Bouw en woningtoezicht;
- Een gebouw moet voldoen aan bouwtechnische vereisten. Afhankelijk van het type gebouw en functie daarvan moet er aan een aantal aspecten worden voldaan zoals de constructieve veiligheid, isolerende aspecten, geluidstechnische aspecten en brandveiligheid;
- Bouw- en Woningtoezicht controleert in verschillende fasen van het bouwontwerp tot de uiteindelijke realisatie stukken en de concrete uitvoering of het bouwwerk conform het Bouwbesluit wordt uitgevoerd.
Welstand
- In het belang van de kwaliteit van de woon-, leef- en werkomgeving is aan de gemeente een zorgplicht toebedeeld. De gemeente heeft de wettelijke taak om te zorgen voor een goede omgevingskwaliteit, dat wil zeggen voor een leefomgeving die veilig, gezond en aantrekkelijk is. Dat is in het belang van de burgers: er is zorg voor hun welzijn (gezond en veilig) als voor hun welvaart, omdat een goede omgevingskwaliteit verloedering voorkomt, en daarmee waardeverlies van de afzonderlijke gebouwen;
- Een omgevingsvergunning voor het bouwen mag niet verleend worden indien het bouwplan in strijd is met 'redelijke eisen van welstand', tenzij B&W gemotiveerd beslissen dat het (om andere redenen) toch mag. In een welstandsnota heeft de gemeenteraad in criteria vastgelegd welke welstandseisen van toepassing zijn op het betreffende gebied. Deze welstandseisen worden getoetst een onafhankelijke adviseur.
Omgevingsvergunning
- Een omgevingsvergunning is een vergunning voor het bouwen van een bouwwerk en/of een vergunning voor bedrijfsactiviteiten die mogelijke hinder voor mens en milieu zullen veroorzaken (milieuvergunning);
- We werken aan een optimale dienstverlening en streven er na om alle omgevingsvergunningen binnen de wettelijke termijn te beschikken, voor deze dienst worden leges opgelegd.
BAG
- De BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen) bevat gemeentelijke basisgegevens van alle adressen en gebouwen in een gemeente. Kopieën van al deze gegevens zijn verzameld in een Landelijke Voorziening (BAG LV). Het Kadaster beheert de BAG LV en stelt de gegevens beschikbaar aan organisaties met een publieke taak, instellingen, bedrijven en particulieren;
- De gemeente is BAG-beheerder en zodanig verantwoordelijk voor zowel de inhoud als de kwaliteit van de gegevens.
Bouwgrondexploitatie
Een grondexploitatie (soms afgekort tot grex) is een begroting die wordt opgesteld om grondkosten en grondopbrengsten van een ruimtelijk ontwikkelingsplan in beeld te brengen. Met de bundeling van de actieve grondexploitaties in de perspectiefnota wordt verantwoording afgelegd bij het vaststellen van de jaarrekening over de wijze waarop (financiële en programmatische) uitvoering wordt gegeven aan het grondbeleid en de doelstelling van de grondexploitatie. Hiervoor is naast het verwachte resultaat van de gezamenlijke grondexploitaties, bepaald welke risico’s op deze complexen (grondexploitaties) worden gelopen. Aan de hand van de stand van de algemene reserve, voorzieningen, claims en de exploitatieresultaten van de gronden in exploitatie wordt de vermogenspositie (aanwezig weerstandsvermogen) bepaald. Het aanwezige en toekomstige vermogen wordt afgezet tegen het gewenste weerstandsvermogen om zodoende te kunnen bepalen hoe de grondexploitatie ervoor staat.
Vastgoed
Doel van het vastgoed is het administratief beheren van gronden en opstallen in eigendom van de gemeente Dronten (niet zijnde de maatschappelijke opstallen/gronden en gemeentelijke gebouwen).
Landmeten
- De meeste werkzaamheden van de landmeter en werkvoorbereider zijn op wettelijke grond. Denk aan de wetten BGT en BAG, verder meten we ten behoeve van het beheer openbare ruimte;
- Voor Gebiedsontwikkeling gaat het over het meten van oneigenlijk grondgebruik en het uitzetten van percelen tbv aanwijs met Kadaster;
- Voor VHV zetten we de bouw uit conform vergunning;
- Verder doen we hoogtemetingen tbv infrastructuur.
Ontwikkelingen
Wonen
- Groei: Dronten heeft een groeiambitie. Het is goed mogelijk dat deze groei verder versneld gaat worden. Het woningtekort in Nederland gaat leiden tot meer overloop naar regio’s zoals Flevoland en ook de regio Zwolle. Als uitvloeisel van de motie Koerhuis zal Dronten hierin positie gaan kiezen;
- Verandering bevolkingssamenstelling/vergrijzing: Naast een forse toename van het aantal 65+, neemt ook het aandeel 1- en 2-persoonhuishoudens toe. Onze woningvoorraad moet hierop worden aangepast;
- Huisvesten bijzondere doelgroepen: een grote opgave (statushouders, arbeidsmigranten, zorgdoelgroepen, studenten etc.;
- Innovatieve woonconcepten: Industrieel bouwen, Flexwonen, etc. vragen om verdere verdieping.
Verduurzaming woningvoorraad en warmtetransitie
- Duurzaamheidsleningen: De Duurzaamheidsleningen zullen worden verbreed zodat ook activiteiten/investeringen met betrekking tot het aardgasvrij maken van de gebouwde omgeving onder de maatregelen kunnen vallen;
- Warmtetransitie: Dit jaar wordt gestart met de Transitievisie Warmte. Deze visie zal in de nabije toekomst worden uitgewerkt in zgn. Wijkuitvoeringsplannen.
De duurzaamheidsambities toetsen we op vijf thema's:
- Benut beschikbare materialen en producten;
- Gebruik hernieuwbare grondstoffen;
- Minimaliseer milieu-impact;
- Levensduurverlenging;
- Toekomstige cycli inbedden.
Bouwen
- Bouw- en woningtoezicht: Op 1 januari 2022 treedt de Wet kwaliteitsborging bouwen in werking. Dit heeft gevolgen voor de wijze waarom de gemeente haar bouwtoezicht uitoefent;
- Welstand: Onder de Omgevingswet moeten gemeenten een gemeentelijke adviescommissie instellen voor de omgevingskwaliteit. De bestaande commissies voor ruimtelijke kwaliteit, welstand en monumenten komen niet meer terug;
- Omgevingsvergunning: Een van de kerninstrumenten van de komende Omgevingswet is de omgevingsvergunning. De omgevingsvergunning bestaat al sinds 2010 toen de Wabo in werking trad. Onder de Omgevingswet verandert evenwel het nodige. Zo is de splitsing van de omgevingsvergunning, bouwen in een technische vergunning en een ruimtelijke vergunning een ingrijpende verandering;
- BAG: Een belangrijke ontwikkeling waarmee gestart is, is de ontwikkeling van een samenhangende objectenregistratie. Een samenhangende objectenregistratie is één centraal georganiseerde uniforme registratie met daarin basisgegevens over objecten in de fysieke werkelijkheid. Daaronder verstaan we objecten die in het terrein zichtbaar zijn, zoals gebouwen, wegen, water, spoorlijnen en bomen, terreindelen, aangevuld met enkele (administratieve) objecten als woonplaatsen, gemeentegrenzen en openbare ruimten.
Bouwgrondexploitatie
Voor de bouwgrondexploitatie zijn geen belangrijke nieuwe ontwikkelingen te verwachten.
Vastgoed
In 2020 is een onderzoek gestart naar de positie en bijbehorende taken van het vastgoed binnen de organisatie voor al het vastgoed in beheer en eigendom van de gemeente inclusief de maatschappelijke opstallen/gronden en gemeentelijke gebouwen. Uitkomst wordt in 2021 verwacht.
Landmeten
De dienstverleningsuitgangspunten die de komende jaren centraal komen te staan zijn het tijdig, duidelijk en vraaggericht verlenen van producten en diensten. De vraag naar juiste en nauwkeurige metingen stijgt. Om die reden loopt er momenteel een pilot om de aangeleverde revisie te gebruiken van een aannemer in plaats van zelf revisie te meten. Verder zijn inwinningstechnieken altijd in ontwikkeling, denk aan grootschalige inwinning uit beeldmateriaal.
Wet kwaliteitsborging
De structurele effecten als gevolg van het vervallen van de vergunningsplicht technische bouwactiviteit gevolgklasse 0 en voor gevolgklasse 1 door verschuiving van het werk naar de private sector zijn nog niet te bepalen, aldus de VNG. Wij stellen voor hier vanuit het voorzichtigheidsprincipe wel een incidenteel nadeel van € 496.000 (47% van de huidige begroting) voor de legesinkomsten op te nemen tijdens de transitieperiode (maximaal tot 2030).
Beleidsdoelen
- 2. Voldoende en passend woningaanbod realiseren voor huidige en toekomstige inwoners;
- 3. Minimaal 250 woningen per jaar realiseren conform het vastgestelde woningbouwprogramma;
- 4. Inspelen op vergrijzing: ouderen stimuleren door te stromen of hun woning levensloopbestendig te maken;
- 5. Voldoende en passende huisvesting realiseren voor bijzondere (zorg)doelgroepen.
- 6. Dronten wil een aantrekkelijke woongemeente zijn voor haar inwoners;
- 7. Het doel van vergunningverlening is om initiatieven van aanvragers mogelijk te maken, waarbij de belangen van anderen niet onevenredig geschaad mogen worden, in aansluiting bij de waarden van de Visie op Dienstverlening en Dronten op Koers.
De opties die wij u voorleggen zijn onder andere gebaseerd op het laten vervallen van onderstaande beleidsdoelen:
1. We stimuleren particuliere woningbezitters in energiebesparing- (isolatie) of opwekking.
In onderstaand voorstel geven we weer wat voor ons afwegingen zijn geweest om al dan niet een voorstel tot bijstellen van de doelen en afschalen van de bijbehorende activiteiten te doen, met als gevolg een verlaging van budgetten:
Het thema wonen en bouwen is in de afgelopen twee jaar, door de motie Koerhuis, in een versnelling gekomen. Doordat de impact voor Dronten op dit moment nog niet concreet is en omdat de gemeenteraad dit pakket in de hoge categorie heeft geplaatst, stellen wij voor om niet op voorhand doelen in dit pakket bij te stellen.
Pakket T: Wonen en bouwen | Begroting |
---|---|
Huidig begrotingssaldo voor pakket | -446.054 |
Wat zijn de opties om niet meer of minder te doen | |
Minder toezicht op bouw en veiligheid evenementen. | 14.703 |
Nieuw begrotingssaldo voor pakket | -431.351 |
Wat betekent dit?
Het is mogelijk om minder toezicht op bouw en veiligheid van evenementen uit te voeren en dit meer te beleggen bij organisatoren. Deze activiteit is niet expliciet gekoppeld aan een doel. Wel zien we hier de mogelijk om dit bij te stellen. Verder stellen we geen aanpassingen voor in afwachting van het ambitieniveau van de motie Koerhuis.